SMEERWORTELZALF MAKEN

SMEERWORTELZALF MAKEN - Smeerwortel was al bij onze voorouders heel populair en wordt ook vandaag nog vaak gebruikt vanwege zijn ongelooflijke genezende kracht. Smeerwortel kan goed ondersteunen bij de behandeling van kneuzingen, verstuikingen, overbelaste spieren, pijnlijke gewrichten of ontsteking aan de pezen. De traditionele basis voor de voorbereiding van huisgemaakte zalfjes was ongezouten reuzel. Niet alleen omdat het een zeer goedkope en toegankelijke zalfbasis is, maar ook omdat het actieve bestanddelen uit kruiden heel goed kan absorberen en vanwege de gelijkenis met het menselijke onderhuidse vet waardoor het actieve bestanddelen ook in de diepere huidlagen kan transporteren (De producent Dr. Dudek maakt bijvoorbeeld gebruik van schoon en ongebakken reuzel (adeps suillus), die zachtjes in hete stoom wordt gesmolten, terwijl hij op een speciale manier van ongewenste residuen wordt gescheiden). Als de voorbereiding volgens traditionele recepten van onze voorouders bij je niet voorop staan, kun je uiteraard ook andere natuurlijke vetten gebruiken, zoals kokosolie, shea boter of vaseline. Deze kunnen actieve bestanddelen echter niet zo goed uit de kruiden halen, zoals reuzel, en hun vermogen om actieve bestanddelen diep in de huid te transporteren is aanzienlijk lager.

De meeste actieve bestanddelen bevinden zich in de wortel van smeerwortel. Als het lukt, verse smartwortel uit te graven (bij voorkeur in het najaar, wanneer het gehalte aan actieve bestanddelen in de wortels het hoogst is, omdat de plant zich op de winter voorbereidt), zal de zalf echt heel sterk zijn. In dit geval dient de wortel eerst grondig met gezouten water worden afgespoeld en in dunne plakjes worden gesneden. Je kunt trouwens ook gedroogde wortels gebruiken, die in de kruidenwinkels te koop zijn.

Neem gelijke delen van smeerwortel en vetbasis (reuzel). Los het vet op in een niet-metallische kom in een waterbad en voeg er smeerwortel aan toe. Verhit het enkele minuten zachtjes (zodat het vet niet begint te sissen) en haal het daarna van de kookplaat weg. Plaats de gestolde massa in het donker en laat het ten minste één nacht, maar idealiter een paar dagen (bijvoorbeeld 1 week) bezinken. Gedurende deze tijd kun je de zalf nog enkele keren weer opwarmen en daarna laten stollen – daardoor worden er nog meer actieve bestanddelen uit de wortel uitgeloogd. Tot slot warm je de klare massa nog een keer op, filtert ze door gaas of katoenen baby luier en vult ze in voorbereide schone en droge potjes (bijv. kleine glazen potjes), die goed gesloten moeten worden, nadat ze volledig zijn afgekoeld. Om een langere houdbaarheid en een aangenamere geur te bereiken, kun je voorafgaand aan het vullen nog een paar druppels van anijs, venkel en eucalyptusolie aan de massa toevoegen. De zalf dient in het donker bij kamertemperatuur te worden bewaard, dan is ze gemakkelijk maximaal één jaar houdbaar.

Tip voor het kopen van Traditionele Smeerwortelzalf

Heb je geen tijd, geduld of vaardigheden om de smeerwortelzalf zelf thuis te maken? Of wil je een hogere kwaliteit van de zalfbasis (adeps suillus), die zachtjes in hete stoom gesmolten en op een speciale manier gescheiden werd? Probeer dan de TRADITIONELE SMEERWORTELZALF. Deze zalf is 100% natuurlijk en bevat naast de zalf ook ongebleekte bijenwas, die de huid verzacht, vitamine E met een regenererende werking net als anijs- en venkelolie met hun desinfecterende, doorbloedende en ontstekingsremmende werking. Indien je de werking van de smeerwortelzalf nog extra wilt versterken, probeer ook de TRADITIONELE SMEERWORTELBALSEM.

TRADITIONELE SMEERWORTELZALF

TRADITIONELE HANDGEMAAKTE NATUURCOSMETICA

ZONDER CHEMISCHE TOEVOEGINGEN EN CONSERVERINGSMIDDELEN

KLINISCH GETEST HUIDTOLERANTIE